Träningsupplägg

För att kunna vara tillräckligt disciplinerad med träningen så har jag satt upp ett konkret mål att jobba mot under sommaren. Målet är milen under 50 minuter. Det känns rimligt eftersom att jag tidigare sprungit på 54. I mitten / slutet av augusti kommer jag förhoppningsvis hem till Sverige en vecka och då ska provet avläggas. Här har jag nämligen lite svårt att mäta upp exakta sträckor och jag har ingen gps. Jag vet sedan tidigare att jag trivs bra med träning fem gånger per vecka. På grund av värmen här får jag planera ordentligt för att fixa passen men så här ser grundupplägget ut.

Pass 1: Långa eller korta intervaller.
Pass 2: Distanspass 8-12 km.
Pass 3: Styrka med fokus på uthållighet och spänst.
Pass 4: Backintervaller
Pass 5: Kortare distanspass 5-7 km.

Detta är grunden och varje vecka planerar jag in när varje pass ska ligga. Jag har även funderingar på att då och då lägga in långpass, runt 2 mil och uppåt, men det är värmen som hindrar mig just nu, och varmare blir det. Det är bäst att träna på morgonen men för att kunna köra exempelvis intervaller så vill jag ha energi i kroppen vilket innebär att jag behöver gå upp väldigt tidigt för att både hinna äta och smälta maten. Detsamma skulle gälla med ett långpass fast ännu tidigare pga passets längd. Så planering och disciplin är verklgien A och O just nu.

Men jag är laddad och vill verkligen fixa det här så det måste gå helt enkelt! Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0