Skidor och hälsoprofiler

Äntligen är det snö ute. Nu hoppas jag så innerligt att den ska få ligga kvar och i eftermiddag planerar jag att ta mig upp till berget för att säsongsinviga längdskidorna. Jag har vädligt mycket skidåkning framför mig i vinter om jag ska fixa att åka stafettvasan utan att skämma ut mig totalt. Men det ska bli riktigt roligt.

Nu ska jag ägna mig åt skolarbete ett tag och idag handlar det om att göra hälsoprofilbedömningar. Det är otroligt roligt, spännande och intressant. I framtiden skulle jag absolut kunna tänka mig att ha HPB som ett av mina arbetsområden. HPB innebär att man har en intervju och ett samtal med personen kring dennes hälsovanor. Samtalet rör både fysiska, psykiska och sociala delar och förhoppningsvis leder det till att personen i fråga har kommit fram till någon förändring den vill göra i sitt liv för att kunna må bättre. Man gör även en skelettmätning och beräknar personens fettfria vikt samt övre och undre viktgränser. Därtill mäter man också personens blodtryck och låter denne utföra ett lätt konditionstest på cykel. Ofta används detta i samband med företagshälsovård för att genom ökat välmående bland personalen, öka deras arbetskapacitet, minska sjukskrivningar osv. Är man inte insatt i detta så kankse det inte låter särskilt intressant, men jag brinner verkligen för det här!

Hoppas ni får en underbar dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0